Juntan griper fler i Burma - Rangoon

Militärjuntan i Burma bryr sig inte om omvärldens protester. Enligt nyhetsbyrån Reuters de fortsätter med de nattliga gripandena av oppositionella.

Minst åtta lastbilar med gripna kördes ut ur centrala Rangoon i natt – uppgav vittnen. De gripna anklagas för att ha deltagit i protest demonstrationerna den senaste månaden.

Enligt brittiska The Times utsände används det gamla tekniska institutet i Rangoon som ett jättelikt Gulagfängelse; ett koncentrationsläger för de 1.700 personer som greps i samband med förra veckans demonstrationer.

I en bostad nära den berömda Shwedagonpagoden, det buddhistiska landets främsta helgedom, är bara en 13-årig flicka hemma. Hennes föräldrar har gripits vid en militärens räder under natten, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.


Stöd protesterna i Burma
Amnesty förslag: Skicka kort idag!

Att överlämna blommor till någon är en freds- och försoningsgest enligt burmesisk tradition.Skicka vykort med blommotiv till den burmesiska generalen Than Shwe!

Låt generalen översvämmas av blomkort!

Adress:
Senior General Than ShweChairman of the SPDC
Ministry of Defence
Naipyidaw
Division of Mandalay
Union of Myanmar (Burma)

Textförslag:
I respectfully urge the Myanmar authorities not to use force against peaceful protests. I also appeal for the immediate and unconditional release of Aung San Suu Kyi and all other prisoners of conscience in Myanmar.

Yours respectfully,

2 kommentarer:

Anonym sa...

va? ja förstår inte riktigt vad händer där nere jag kan inte läsa riktigt än jag är bara 17 år.
jag undrar om du kan skicka ett röst medelande så jag kan lyssna när du säger istället.
det här medelandet tog ca 35min att skriva tack vare ordlista.
jag skulle vilja tacka bonnisers lexikon. tack på förhand jan-erik

Lourdes Daza-Gillman sa...

Hej Jan-Erik,

jag kan tyvärr inte skicka röst meddelande.

Bifogar här en länk till TV4 där du kan lyssna på vad som händer i Burma
http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.178584