Skall enbart hetero som sambor betraktas som ett par?

Äntligen kommer upp för diskussion ensamma kvinnors rätt att skaffa barn. Enligt DN har trycket ökat på regeringen men det är långt ifrån att alla är eniga i denna fråga.

Det som är märkligt – tycker jag – är att DN tar upp lesbiska par i sammanhanget. DN upprätthåller sin syn på den heteronormativa samhället – man är tydligen ett "par" enbart om det handlar om en man och en kvinna. Men homosexuella och lesbiska par är förmodligen inga "par" i DN:s syn.

Läs mer om artikeln här >>

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte riktigt vad du menar.....??
Lesbiska par har ju redan rätt till assisterad befruktning. För en gång skull är det inte de homosexuella som är diskriminerade utan singelkvinnor!!!

Lourdes Daza-Gillman sa...

Det jag menar är att man inte behöver ta upp – i det här sammanhanget – hur det fungerar idag för homosexuella överhuvudtaget. Lesbiska par är ett par och inte två ensamma kvinnor.
Regeringens proposition handlar om ensamma kvinnors rätt till insemination och ingenting annat.

Anonym sa...

Om en kvinna lever ensam och inte har hittat kärleken, kan hon då älska? Kommer hon att kunna älska sitt barn. Jag tycker det är oansvarigt mot barnet. Ska ensamma män få adoptera? Har det skett i Sverige?

Lourdes Daza-Gillman sa...

Svaret är ja. Jag ser ingen skillnad mellan frivilliga eller ofrivilliga ensamstående föräldrar och jag tvivlar inte på människan förmåga till kärlek bara därför de inte hittat den rätte eller bestämt sig för att skilja sig ifrån en partner som inte passar ihop av någon anledning.